Jak si užít největší obrazárnu na světě, Louvre, s dětmi :)

Jak si užít největší obrazárnu na světě, Louvre, s dětmi :)

Když jsme projížděli taxíkem kolem Louvru, moje skoro osmiletá dcera zůstala v naprostém úžasu: „Ale TAKHLE velká galerie? Vždyť to není vůbec možný, mami, vždyť je to úplný nesmysl, aby tohle někdo prošel?!“

Louvre, největší obrazárna světa. Místo, které navštíví podle odhadů 15 000 lidí denně (údaj před pandemií) a která hostí 350 000 uměleckých děl. Jak do ní vzít děti, něco je naučit o umění a přitom je úplně neotrávit?

Rozhodla jsem se vám sepsat svůj včerejší zážitek, který je – budete se divit – veskrze pozitivní. Moje zkušenost s Louvrem a dětmi byla že: pokud tomu dáte trochu práce předem (nebo to opíšete od nás – nebojte, já to nikomu neřeknu.) tak to může být doopravdy zábava – pro děti, ale i pro vás, pokud umění – jako já – milujete.

My jsme Louvrem prošli díky skvělé hře na hledání obrazů, kterou jsem našla na internetu :). Je ale úplně jedno, jakou strategii zvolíte, myslím, že nejhorší je to, co dělá většina lidí, totiž bezcílné bloudí mezi obrazy. Pokud budete mít v podstatě jakýkoli plán, budete na tom (i s dětmi) mnohem lépe.

Hned na začátku jsme zamířili do museum shopu (je na cestě z hlavní auly k východu) a dětem jsme řekli, že pro ně máme připravenou „bojovku“ – každý z nich si může vybrat a koupit pohled podle vlastního výběru, a pak bude jejich úkolem obrazy, které jsme vybrali v Louvru najít.

Nebojte se, na tuhle hru nemusíte být vůbec znalec umění, stačí, když se orientujete v datech. Pohledy mají na druhé straně název díla, autora a dataci, a když je ukážete jakémukoli kustodovi, zakroužkuje vám místo, kde se dílo nachází na mapě Louvru, kterou dostanete zdarma v informacích v hlavní aule pod pyramidami. Papírová mapa mi fungovala mnohem lépe, než virtuální, ale možná je to tím, že jsem extrémně papírový člověk. :)

Náš výběr vypadal takhle:

… Monu Lisu chtěli vidět úplně všichni – a to zejména díky skvělému a zábavnému videu o její krádeži. (Na stránkách Louvru pro děti jsou i další skvělá videa – o egyptské výpravě, Venuši, která vyskočila ze země nebo o zapomenuté soše.)

K Moně Lise vás nasměrují z hlavní haly cedulky (je v level jedna, Sully wing), takže začátek byl pro děti zábavný. Samotná Mona Lisa je samozřejmě úplně hlavní atrakcí Louvru, takže ji chce vidět naprosto každý, takže jsme dětem vysvětlili, že to je opravdová celebrita mezi uměleckými díly a nejdražší obraz na světě (což je pravda, pokud se to poměřuje pojištěním, odhad její ceny v roce 2023 je jeden bilion dolarů) a proto je tam tolik lidí.

(wannabe .) Fun) Facts pro děti o Mona Lise:

  • proč je tak slavná? Lidi přitahuje její tajemný úsměv, kterého Leonardo dosáhl několika způsoby: schoval místa, která určují výraz – koutky očí a úst do takzvaného sfumata – malého stínu, který má kolem koutků a očí. Tím pádem se nedá poznat, jestli je veselá nebo smutná. Co si o tom vy myslíte?
  • Byla ukradená a zloděj ji vynesl z Louvru pod kabátem – jak to podle vás udělal? (Odpověď: Pravděpodobně plátno vyrámoval a sroloval, což je také způsob, jakým se dnes přepravují velké obrazy – letecky a namotané na velkých dřevěných špulkách, aby se malba nepolámala.)
  • Kdo byla Mona Lisa? Byla to italská šlechtična Lisa Gheradini, manželka bohatého florentského obchodníka s hedvábím, Francesca del Giocondo. Rodina Lisina manžela sídlila ve Florencii a Toskánsku a nyní se předpokládá, že obraz byl objednán pro jejich nový domov a na oslavu narození jejich prvního syna. (Více tady.)
  • Na obraze Mona Lisa – my se na něj dívali zejména na pohledech, které jsou podle mě naprosto relevantní způsob seznamování se s výtvarným dílem – se dá pozorovat jak, da Vinci uplatnil jeden z převratných objevů své doby: vzdušnou perspektivu. Na obrazu Mona Lisa je vidět, jak použil v popředí tmavé a teplé tóny (na těle a obličeji Mony Lisy) a tóny modré a zelené v pozadí.

V podstatě všechny věci, které dětem chcete říct o Leonardovi da Vincim a jeho umění se dají říct u jeho dalších obrazů, které visí v hlavní chodbě (když vyjdete z pokoje Mona Lisy dáte se doleva a pak jsou vpravo.) Jsou podle mě lepší. Jedná se o madonu ve skalách (což je podle mě jeden z nejlíbeznějších obrazů mateřství v evropském malířství vůbec), madonnu s „babičkou Ježíška“, svatou Annou, a portrét italské šlechtičny, která má podobný efekt jako „záhadný úsměv Mona Lisy“:

Děti začaly samozřejmě tenhle záhadný úsměv zkoušet a dost jim to šlo: :)

V patře přímo pod Mona Lisou je chodba, kde se nachází další z highlightů Louvru, socha Amora a Psyché od Antonia Canovy, což je jeden z nejkrásnějších starořeckých mýtů, který se dá dětem vyprávět:

  • Amor je bůh lásky, o kterém se říká, že koho trefí svým šípem zamiluje se
  • Psýché byla krásná řecká princezna, která byla tak krásná, že ji lidé začali uctívat namísto bohyně lásky a krásy Afrodíté, která byla Amorovou maminkou
  • Afrodíté se naštvala a přikázala Amorovi, aby Psýché zasáhl šípem tak, aby se zamilovala do nějaké obludy – ale on se namísto toho zamiloval do ní
  • Vzal ji do svého nádherného paláce, kde ji obsluhovali neviditelní sluhové. Jednoho dne ale Psyché poslechla radu svých sester, aby se na manžela v noci podívala a omylem ho popálila voskem ze svíce. Amor odletěl, a Afrodíté ji potrestala tím, že Psýché bloudila světem a hledala ho. Nakonec ale splnila úkoly, které jí bohyně uložila, s Amorem se znovu setkala a stala se z ní také nesmrtelná bohyně. Díky tomu, jak byla statečná nakonec vstoupila na Olymp.
  • Jaký okamžik zobrazuje socha? Jeden z úkolů, které měla Psýché uložené bylo jít do podsvětního světa mrtvých. Odtamtud si nesla skříňku, kterou ale neopatrně otevřela a padl na ní věčný spánek. Okamžik, který zobrazuje socha (nebo další malby) je ten, kdy se k Psýché ze vzduchu přiblížil Amor, aby ji polibkem z tohoto věčného spánku probudil.

Ve stejné místnosti jako Amor a Psyché jsou i sochy Michelangelových otroků, které pro mě představovaly rozhodně jeden z mých osobních highlightů Louvru:

Proč zrovna tyto dvě sochy? Jen v krátkosti: Pokud si představíte všechny výtvarné umělce – malíře a kreslíře všech dob – jako cyklistický peloton ve znalosti/ztvárnění anatomie, zatímco všichni jedou spolu „v balíku“, Michelangelo jim ujíždí o několik kilometrů. :) Pozorovat jeho mistrovství v ranním, bílém světle pro mě byl dechberoucí zážitek. :) Nicméně na rozplývání nebo nedejtofu nějakou kontemplaci samozřejmě nebyl čas, protože samozřejmě děti potřebovaly najít další svoje díla, a vydali jsme se do oddělení Egypta (Sully Wing).

Cestou tam jsme prošli „Středověký Louvre“, kde jsme s překvapením zjistili, že Louvre předtím, než byl obrazárnou a královským palácem, byl ještě středověkým hradem, jehož hradby a vodní příkop jsou zachovány v jeho podzemí. Středověký Louvre je zároveň místo, kde je (ve srovnání se vším ostatním) opravdu málo lidí -v našem případě tam nebyl skoro nikdo – a děti se tam mohou bezstarostně věnovat své přirozené potřebě, běhání z místa na místo:

Tahle část je vybavena prima vzdělávacími animacemi, takže doporučuji neminout. A už jsme byli ve starověkém Egyptě, kde nás čekal úkol najít tuhle kočku:

…což bylo celkem challenging, ale na druhou stranu kočku tam hledá docela dost lidí, takže kustodi jsou připravení vás nasměrovat (a já vám prozdradím, že je v prvním patře Sully, přibližně uprostřed velké hlavní chodby.) Ve stejném křídle je vystavený také maskot Louvru, modrý hrošík. Můžete si o něm koupit knížku a s dětmi ho hledat na obrázcích:

Našli jsme i další díla: babiččin obraz od Corota a benátskou Vedutu (malbu benátského kanálu s gondolami od Francesca Guardi.) V podstatě jsme zjistili, že jsme tímhle způsobem toho z Louvru viděli fakt hodně – a zároveň to nikoho nenudilo a děti byly motivované se o „svých“ dílech něco dozvědět.

K zážitku nakonec patřilo i to, že jsme jim dovolili nakonec ty pohledy rozstříhat – pokud chtěly, a nalepíme je do ulic jako streetart:

Všechny děti se shodly na tom, že návštěva Louvru byla zábava nebo víceméně přijatelná a myslím, že příště tam – až třeba budou starší – půjdou rády znovu. A to je přesně podle mě to, o co v tomhle věku jde.

Hezké dny, přátelé a pozdravy z Paříže!

Toy_Box

PS:

(Louvre s dětmi check list únor 2024:)

  • Objednejte lístky online předem. Pokud je vás víc, než sedm, dostanete skupinový lístek, a do Louvru půjdete bočním vchodem (od Rue Rivoli), kde je menší fronta.
  • Na místě buďte minimálně 20 min předem. Lístky jsou vázané na čas, a potřebujete rezervu, abyste prošli frontou (zároveň v našem případě fronta netrvala více, jak 10 minut, hlavní frontu čekají lidi bez online rezervací.)
  • Dělejte si časté pauzy. My je dělali klidně každou půlhodinku, dva obrazy a pauzička. U obrazů se pochopitelně nesmí sedět ani ležet na zemi :) ale v klidnějších místech (na chodbách) se dá najít místečko, kde si můžete sednout na zem i s dětmi a odpočinout. (Mluvím o situaci, kdy jsou obsazené lavičky, samozřejmě.)
  • Jídlo a pití – Louvre má dvě úrovně vstupu: nejdřív projdete samotným na náměstí u skleněných pyramid (případně jinde), jedná se o kontrolu security, která ale není příliš přísná – kontroluje se víceméně jen, zda nemáte zbraně. Za tímto vstupem jsou šatny – sebeobslužné skříňky (zdarma, drobné nepotřebujete), kde si můžete nechat celý den jídlo nebo pití nebo pomůcky na kreslení. Do samotné obrazárny jsme si batohy nebrali. Lístky vám kontrolují u druhého vstupu, tj. vstupu do jednotlivých křídel.
  • Občerstvení: na ochozu auly pod pyramidami najdete malé, velmi základní občerstvení. Pro mě tam měli veganský těstovinový salát a dětem jsme koupili croissanty a madlenky (malé francouzské sladkosti, které se podobají strukturou naší bábovce.)
  • Nejrychlejší záchody jsou dole v aule. Nahoře v Louvru je jich málo a jsou jen někde, odskočte si předem.
  • Pokud s sebou máte děti pod sedm let, omezte se na pár vybraných uměleckých děl. Navrhuji třeba, aby to byly: Mona Lisa (Denon Wing), další obrazy Leonarda da Vinciho: Madonna ve skalách, Madonna s Ježíškem a svatou Annou (v chodbě od Mona Lisy vlevo, Denon Wing), Venuše milská (Sully Wing), Niké Samothrácká (Denon Wing), socha Amora a Psyché (Denon Wing), něco z egyptské expozice (Richelieu) a středověké podzemí Louvru (-1 Richelieu). Řekněte dětem, že vaším úkolem je si to společně užít a že pokud se budou nudit/budou unavené, uděláte si pauzu nebo půjdete úplně ven.
Share on facebook
Sdílet na Facebooku