Jak představit dětem veřejný prostor? Jak s nimi mluvit o jeho zlepšování nebo o streetartu a graffiti? Během posledního měsíce jsem vyzkoušela dvě aktivity, které se týkají života dětí ve městě a přitom budou bavit i rodiče. Alespoň tedy my jsme se bavili megaaaa .)
Jak si ti pozornější z vás jistě všimli, nedávno jsme se vrátili z Paříže, kde si už třetím rokem dáváme dostaveníčko se sestrou a s jejími dětmi, které jsou přibližně stejně staré jako moje děti. Protože jsou taky šikovné na kreslení, vymýšlení a vyrábění všeho druhu, je to pro mě vždycky výzva pro ně připravit různé tvůrčí aktivity. Letos jsem si říkala, že už jsou trochu větší všichni :) (6, 7 a 8 let.) a že se tedy můžeme vrhnout do streetartu.
Takže aktivita číslo 1.) Streetartový workshop pro děti
Tahle aktivita s dětmi je báječná jako bojovka pro poznávání jakéhokoli cizího města, kde jste s nimi na výletě, ale stejně tak dobře vám poslouží i ve vašem městě. Města jsou totiž organismy, kde je pořád co objevovat není nad to to dělat společně s dětmi. .)
Část první – sběr „materiálů“
Co budete potřebovat:
- trochu přimhouřit oči nad čistotou
- ne úplně parádní velkou tašku
Začali jsme tak, že jsme prostě šli ven, a hledali jsme všechny výtvarné „materiály“. To znamená všechno, z čeho budete moct později něco vytvořit. Protože se přece jen pohybujete ve městě, kde můžete kdykoli narazit na ledacos .), naší podmínkou bylo, aby to byly „materiály“ suché a čisté. Sbírali jsme především různé papíry (ano, i z ulice nebo z košů), ale především všechno, co se válelo na ulici: letáky, jízdenky, reklamy, staré kusy krabic. To se líbilo mojí sestře, která jako ex- extinction rebelion člen z Velké Británie má ráda, když se všechno recykluje :)
(Btw Přesně takhle jsme postupovali když jsem byla na výtvarné stáži v Řecku: jděte ven, najděte něco ve městě, a použijte to. Chci říct, že je to prostě skoro Ivy League, sbírat odpadky a můžete to dělat klidně i vy.:)
Při sběru materiálů jsme se dívali kolem, jestli neuvidíme nějaký streetart a pověděli jsme si, jakou má formu (nalepené obrázky, samolepky, obrázky na ulici, jaké jsou druhy graffiti atd.)
Za chvíli jsme měli tašku plnou a mohli jsme se vrhnout na část druhou:
Tvorba
Co potřebujete:
- Tyčové lepidlo
- Nasbírané materiály
- Nůžky
- Něco na kreslení nebo psaní
V této části jsme dali všechny materiály na velký stůl a úkolem bylo vymyslet něco hezkého nebo vtipného, co by se z materiálů dalo vytvořit – namalovat nebo zkolážovat, aby to udělalo radost někomu na ulici.
Opět to vůbec nebyl problém – použili jsme kusy kytek, které jsme našli, papíry i letáčky, kreslili jsme fixama a koláže lepili dohromady obyčejným tyčkovým lepidlem, které koupíte podle mě úplně všude na světě (a já jsem na sebe velmi pyšná, že jsem ho našla i v jednom z největších pařížských nákupáků, Forum De Halles.)))
Část III. – Výlep
Opět nic těžkého: procházíte se a vnímáte, kam by se ta umělecká díla, která jste vytvořili, ve městě dobře vešla. Pro tuhle aktivitu je potřeba mít trochu citlivost pro město/městský prostor, přece jen cokoli nemůžete nalepit kamkoli a poslední věc, kterou potřebujete je, aby vám někdo před dětmi vynadal.
Ve většině velkých měst jsou ale místa, která „nikomu nepatří“ a kde pokud něco malého nalepíte, nikomu to vadit nebude – různé posprejované rohy, plakátovací plochy, a dokonce jsou i místa, kde vaše dílo bude vypadat skutečně dobře.
My jsme takové místo našli hned vedle domu, kde jsme bydleli, a nebyl s tím žádný stres. Obrázky jsme lepili obyčejným lepidlem na papír – moje obecná zásada, co se týče dávání věcí na ulici je, že není třeba, aby tam váš streetart (or whateva) vydržel navždy, ale spíš si užít ten společný okamžik. A samozřejmě pro streetart s dětmi platí úplně stejná pravidla jako pro všechen ostatní streetart – pořád to není úplně povolené (přestože například v Praze by vám hrozila patrně maximálně pokuta za nepovolené plakátování nebo znečištění veřejného prostranství a já neplatila nikdy víc jak 1000,-).
Takže to chcete dělat v klidu, ale udělat u toho co nejmíň rozruchu a pak to relativně svižně vyfotit a jít pryč. V klidu, ale v tempu.
Naše místa pro inspiraci přikládám.
Aktivita 2.) Workshop o veřejném prostoru pro děti
- aktivita na 1,5 až dvě hodiny
Co budete potřebovat:
- materiály od Toy_Box k veřejnému prostoru .)) : můžete si je stáhnout v tiskové kvalitě odsud.
- (moje oblíbené) lepidlo na papír a nůžky
- pro menší děti špejle na spojování bloků, pro starší tavnou pistoli s náboji, doporučuju velmi, aby ji vždycky měl na starosti někdo dospělý a na děti clou dobu dohlížel
- obkladový/zateplovací polystyren, který se nedrolí – já koupila 1 x 5 cm desku, stála asi 300,-
- věci na psaní/kreslení ideálně fixy
- velké kartony na půdorys města
Ten jsme začali tím, že jsme si povídali o tom, co je veřejný prostor a co je soukromý prostor ve městě.
Děti dostaly tenhle obrázek:
Povídali jsme si o tom, co je ve městě/životě veřejné a co soukromé a měly za úkol vybrat si dvě barvy a jimi to vybarvit.
Pak jsme si povídali o tom, co potřebují různí obyvatelé města nad tímhle obrázkem:
… a měly nakreslit věci, kterých by víc ve městě chtěly ony.
No a nakonec přišla asi nejzábavnější aktivita. Z růžového polystyrenu jsem měla připravené bloky, ze kterých děti nejdříve udělaly domy (nalepily na ně okna a dveře – opět jsou v meteriálech ke stažení, stačí jen vytisknout.)
A nakonec měli za úkol postavit na velkém půdorysu z kartonu svoje města.
Na worskhopu bylo asi 15 dětí, které jsem rozdělila do tří skupin, každá dostala půdorys jedné „čtvrti“ (namalovaný velmi na hrubo na kartonu) a děti měly za úkol vyrobit domy do svých čtvrtí.
Každá čtvrť měla svého „starostu“, tedy dítě, které nakonec o tom, co ve městě postavili, mluvilo.
Úkolem bylo, aby město fungovalo jako celek, tj. když byly například v růžové čtvrti služby, aby bylo v zelené čtvrti dost místa pro volný čas. A tak podobně.
Naše zadání bylo:
růžová čtvrť – bydlení, služby
modrá čtvrť – bydlení, obchody, doprava
zelená čtvrť – bydlení, volný čas, vodní plochy ve městě, zpracování odpadů, ale samozřejmě vymyslet si můžete cokoliv a jakkoliv chcete.
Dalším úkolem bylo dohodnout se v rámci městských částí na pojmenování ulic a náměstí a obydlet je obyvateli (namalovanými na dřevěné špalíčky.) Děti pak spontánně přidaly ještě to, co pro ně bylo důležité: přechody, hřiště a parky, a taky auta, samozřejmě :)
Na konec jsme si části navzájem představili.
Myslím, že všechny to fakt hrozně bavilo, po pravdě to byl asi jeden z mých nejúspěšnějších a nejzábavnějších workshopů, takže myslím, že ho určitě budu opakovat. A kdybyste se do toho pustili vy, určitě mi dejte vědět, jak to šlo!
Hezké dny! T_B