Pokud jste nebyli – zkuste stihnout Mánesa ve Valdštejnské jízdárně. Stojí za to (i s dětmi.)

Pokud jste nebyli – zkuste stihnout Mánesa ve Valdštejnské jízdárně. Stojí za to (i s dětmi.)

Už za pár dní (16.7.) skončí výstava Josef Mánes – Člověk, legenda ve Valdštejnské jízdárně. Pokud jste ještě nebyli, velmi doporučuji ji stihnout. My tam byli s dětma dokonce dvakrát: jednou na workshopu pořádaném Národní galerií, který byl excelentní (jako bez výjimky všechny workshopy od ND pro děti), a ještě jednou, projít si výstavu v klidu a udělat úkoly.

:)

Výstava je velmi „děti friendly“ – některé obrazy jsou umístěny ve výšce dětských očí a doplněny o povídání pro děti a úkoly. Takových stanovišť, doplněných vtipně o lavičky, na kterých si „unavené“ nohy mohou odpočinout, je v expozici celkem pět.

Obsah obrázku interiér, rám obrazu, galerie, zeď

Popis byl vytvořen automaticky

Naše děti bavily všechna – a nebudu prozrazovat, jak říkala jedna paní kustodka: „Vezměte si ty obrázky třeba i na doma, ještě nám jich tady opravdu hodně zbývá, a výstava za chvíli končí.“

Teď ale k tomu, co se líbilo mně, jako člověku, který se pokouší malovat, kreslit a nějak se k tomu všemu ještě i uživit. :)

Seřadila jsem to do bodů, které považuji za takové moje osobní highlighty výstavy.

Co se mi tedy nejvíc líbilo:

1.) Mánesovy „protokomiksové“ kresbičky

Na mladém Josefu Mánesovi mi je strašně sympatická jeho snaha zachytit nejrůznější výjevy ze svého života kresbou. Ať už se jedná o lodě na Labi do Drážďan, zámek ponořený do tmy nebo duchnu v místnosti, kterou jemu a jeho sourozencům propůjčili na spaní, všechno je zachyceno v lavírované (s rozředěnou tuší (podle mě.) kresbě tak, že to má hloubku, krásnou linku a zároveň živost s pokorou v pozorování. „Protokomiksové“ bych tyto kresby teda nenazvala (protože chybí juxtapozice – jak mezi sebou, tak s textem), ale naopak pro komiks jsou tyto skici rozhodně inspirativní velmi! Jsou na nich dobře vidět, jak vypadaly dobové předměty denní potřeby i styl oblékání a vše je pozorované s takovou strašnou zvídavostí a zaujetím, že člověk žasne. Mánes pro mě byly vždycky hlavně lidi v krojích a orloj – tyhle kresby ho představily jako úplně jiného člověka a malíře, pozorného k okolí a navíc i s velkým smyslem pro humor.

Obsah obrázku obraz, nábytek, kresba, skica

Popis byl vytvořen automaticky
Obsah obrázku skica, kresba, obraz, Dětské kresby

Popis byl vytvořen automaticky
Obsah obrázku kresba, obraz, skica, umění

Popis byl vytvořen automaticky

2.) Mánesova cesta od kresby k malbě

Ne nadarmo se říká, že v galerii se naučíte víc, než z tisíce knih o umění – pro mě jako pro „praktikujícího“ malíře :) jsou rozhodně strašně inspirativní i samotné jeho technické postupy, a z nich především to, jak Mánes překonával prostor mezi kresbou a malbou. (Pro ty co nevědí, jaký je rozdíl: kresba je linka, malba je štětec a barvy). Pro mě osobně – a podle našich rozhovorů i pro spoustu dalších malířů – je důležité najít správnou polohu mezi realismem (představme si ho jako perfektně vyrendrovanou/vystínovanou nebo promalovanou postvu) a živostí. Často se děje to, že skici k obrazům nebo malé studie jsou živé, ale když se pak pokusíte je zvětšit, o svou dynamiku přijdou a výsledek je sice „realistický“, ale trochu neživý. Obdobný proces se může odehrát nejen při zvětšování, ale při jakémkoli „promalování“, prostě najednou vám obraz moc „sedí“ a vy nevíte, co s tím :). Na výstavě ve Valdštejnském paláci je právě vidět, že tohle byla věc, která se ale Josefu Mánesovi rozhodně neděla: jeho kolorované skici (my guess: akvarelem) právě na živosti neztrácejí, pořád je cítit jejich krásná, živá kresba, a pomocí jemných, postupných kroků, se přenáší i do malby, takže i ta působí dostatečně „kresebně“ a dynamicky. V technologických postupech mi – to asi bude tím „klasickým“ malířským vzděláním, připomíná jednoho souJirku Gruse, všimli jste si toho také? :) http://jirigrus.blogspot.com/

Podle mého názoru Mánesův úspěch (kromě toho, že byl samozřejmě excelentní kreslíř a pozorovatel.) spočívá i v tom, že si dělal správně a úspěšně mezikroky: na výstavě najdete spoustu skici a kresby na bílém nebo ještě častěji zatónovaném papíře, kde kresbou naznačil objemy a pak ji dál buď koloroval, naznačil světla a stíny kresbou nebo právě rozmytou tuší. I z těchto „obrázků“ můžete odhadnout, jak úspěšně používal všechny tyto znalosti a kolik nástrojů měl ve svém toolboxu, když pak o doopravdy šlo o něco velkého – jako třeba namalovat orloj. :)

Obsah obrázku Lidská tvář, skica, obraz, žena

Popis byl vytvořen automaticky

3.) Jak si Josef Mánes vydělával obyčejnou prací, výtvarničinou

Jedna z nejzajímavějších sekcí výstavy pro mě osobně je ta o „zapřaženém Pegasovi“, aneb o tom, jak si malíř, který měl podle svých skic ambice na velké obrazy a realizace, vydělával obyčejnou výtvarničinou – a dělal ji sakra dobře.

Na výstavě najdete tuplák, který Mánes navrhl, jeho prapor pro jednotu sokolskou, docela dost portrétů na zakázku a také – pro mě dost překvapivě – vyřezávané rukojeti zbraní, podle jeho ornamentálních návrhů. Vůbec práce Josefa Mánesa s ornamentem by byla na samotnou studii. Právě ta část výstavy, která ukazovala, jak s ornamenty pracoval velmi tvořivě a nemechanicky a opět s inspirací v pozorování přírody – tak to byla ta část, která nejvíc inspirovala a bavila naše děti.

Od té doby si kreslí do svých malých skicáků také různé propletené květinové a přírodní motivy. Pro mě jako pro rodiče, a zároveň výtvarníka bylo fascinující vidět, jak bezprostředně se to do jejich tvorby hned propíše.

4. Krásné a oduševnělé Mánesovy portréty

Na výstavě díla Josefa Mánesa nsmí chybět pochopitelně Josefína:

…u níž mě zaujaly zejména její do temného pozadí se rozostřující obrysové linie a světlo, které se odráží zespoda jakoby seděla nad něčím zářivým – přestože jsem ten portrét viděla už mnohokrát, toho jsem si nikdy na obraze nevšimla.

Také jsem ale vůbec neznala příběh tohoto obrázku, který mi velmi připomínal a připomíná něco od Renoira (ale zaboha se mi nedaří vygooglovat co:). Pokud víte, pošlete mi to prosím do pošty nebo do komentářů. :)


Mega se mi líbily i jeho „obyčejné“ portréty měšťanských a šlechtických rodin.

… a to zejména tyto ženy namalované různými zemitými a tmavými odstíny.

5.) Způsob, jakým byl Mánesova tvorba použita během minulého režimu

Nebudu zabíhat příliš do politických podrobností, ale na výstavě najdete několik fascinujících designových kousků, inspirovaných dílem a odkazem Josefa Mánesa. Pro mě byla top strop tady ta Tesla:

… a krabice sušenek s jeho obrazem.

Návštěvu výstavy jsme zakočili procházkou tentokrát nikoli v našich milovaných Vojanových sadech – ale na Kampě, kde to bylo stejně dobrý. Pokud jste výstavu navštívili, budu ráda, když mi napíšete, jaké byly její highlighty pro vás. Hezké dny!

T_B

Share on facebook
Sdílet na Facebooku