Když s ilustrací ujdete cestu, která vás vrátí znovu na začátek

Když s ilustrací ujdete cestu, která vás vrátí znovu na začátek

Oslovily mě moje oblíbené noviny – prosím, nakreslete nám ilustraci pralesa k článku o pralese. Nakreslit prales je docela fajn zadání, a tak jsem navrhla tuto ilustraci s gepardy a orchidejemi. Líbil se mi ten kontrast – jak gepardi lenoší, a přitom působí stejně trochu nebezpečně – a k tomu rudé orchideje. Podívala jsem se znovu do knížek Petra Sýse, zejména do geniální knihy o drakovi Komodo, jak kreslí Petr Sýs listy a prales a namalovala to podle nich.

„Je to málo zelené,“ přišla odpověď. „Není to úplně ta zelená záplava, kterou jsme od Toy_Box čekali a měli na mysli.“

V tomhle bodě se dostáváme k „tricky bodu“ každého procesu ilustrace – předělávání. Předělávání, troufám si tvrdit, je pro ilustrátora extrémně bolestný a frustrující proces. Je to podobné, jako když dítěti dáte opravit chyby v úkolu, který má špatně. Kdyby to vědělo napoprvé, asi by to tam rovnou napsalo, nemá smysl ho nějak dál drtit. Podobné je to i s ilustracemi.

Takže já mám při první spolupráci předělávání ošetřeno jednak procesně (klientovi posílám předtím, než začnu pracovat na finalu skici) a pak i smluvně (ve smlouvě při první spolupráci píšu, že v ceně jsou tři opravy podružných věcí – které nezasahují dejme tomu víc než 20 procent ilustrace).

Nicméně jsou klienti a klienti – a já dobře vím, že někdo právě podle počtu předělávání, tj. ochoty ilustrátora svou práci hodit do koše a případně přijít s něčím úplně novým, určuje profesionalitu ilustrátora. Dokonce jsem opravdu slyšela: „Byl to profík, dokázal přijít s úplně novou verzí obálky,“ – to bylo v nakladatelství.

Můžu se proti tomu vymezovat, můžu říkat, že na další skici „zdarma“ prostě klient nemá nárok, ale stejně to tak valná většina lidí má, takže nezbývá než se přizpůsobit. Druhá věc je, že je rozdíl, pokud si na vás někdo vymýšlí takříkajíc z vlastní iniciativy a protože má pocit, že vy jste tužka, která jeho geniální myšlenku dokáže ještě lépe ztvárnit, anebo zda má nad sebou šéfa, kterému se zodpovídá. Což byl přesně tento případ.

Takže i kvůli tomu, že mám s novinami, pro které byla tato ilustrace, navázanou dlouhodobou spolupráci, se kterou jsou myslím obě strany dost spokojené :) tak jsem se na to podívala očima druhé strany, a přišla s novou variantou, víc zelenou.

Už se mi tak nelíbila, protože nebyla zdaleka tak fresh jako ta první, ale nebylo to nic, s čím bych nemohla žít. Normálně fér hezká ilustrace.

Jenže ani ta nestačila. Tohle je přesně bod, kde nechávám konkurenci za sebou – z vlastní zkušenosti totiž vím, že v tomhle bodě by už spousta ilustrátorů položila tužku a dál se nesnažila. Jenže já jsem odolná (a živím čtyři děti:).

Takže jsem se nadechla, vzala si původní scan kresby a udělala zbrusu novou variantu vybarvení.

Ta se mi taky docela líbila, možná je to samolibý .) ale říkala jsem si sama pro sebe: „Krutý dirty, v pohodě, klidně to takhle může bejt. Je to do magazínu Proč ne? tak Proč ne, žejo.“

Ne, nebylo to pořád ono. Málo zelený.

Pak jsem si říkala, že je možná problém, že je to moc dekorativní, a že možná udělám lépe, když přijdu s úplně novou ilustrací, bez leopardů a bez kytek.

„Ať Toy_Box pošle tu první ilustraci, byla nejlepší,“ zněla odpověď na tuto verzi.

Což byla ta úplně první verze, která nakonec v novinách vyšla.

Co tím chci říct přesně nevím – možná to, že za jednou ilustrací, která vypadá hezky na sockách nebo v novinách je mnohem, ale mnohem víc práce, než si dokážete představit.

Nebo to, že pokud jste klient, a zadáváte jakoukoli tvořivou práci – existuje bod, od kterého člověk, kterého jste si najali, prostě už nedává svůj best, a přestože by i s něčím milerád přijít chtěl – už se jen trápí. Až na výjimky kdy – a teď se podržte – to samozřejmě znovu předělat má smysl, protože vznikne něco úplně nového a krásného. Ideálně, když mu práci na předělávání zaplatíte podle smlouvuou dohodnuté sazby .)

Ale jak tyhle dva případy poznat od sebe – Bůh nebo obří tofu suď .)

Pokud možno klidné dny s pokud možno co nejméně opravami přeje Toy_Box

Share on facebook
Sdílet na Facebooku