Týden umění pro děti, den 1 – Abstraktní umění

Týden umění pro děti, den 1 – Abstraktní umění

Protože naše děti nechodí přes rok – kromě keramiky – nikam na výtvarku, a taky proto, že v našem pražském bytě není možné dělat spoustu „špinavých“ výtvarných technik, rozhodla jsem se o prázdninách uspořádat pro svoje děti a jejich kámoše výtvarný týden na téma moderní umění.

Každý den byl na jedno téma z historie nebo současnosti umění a k tomu jsme vždycky dělali aktivitu, která tohle téma zkoumala. Budu sem dávat jednotlivé dny, jeden po druhém, abyste se mohli inspirovat a taky proto, abych sdílela zkušenosti, co děti bavilo a co méně :). Učit děti dívat se na umění je zábava! a dělat s nimi tyhle věci byla ještě větší.

Každý příspěvek obsahuje nejdřív popis toho, co jsme dělali a na konci jsou fotky z krátké prezentace, podle které jsem dětem o umění povídala.

Tenhle nápad jsem měla už před nějakou dobou: protože miluju organizaci přespávaček pro děti, rozhodla jsem se udělat o prázdninách jednu delší (pětidenní) na téma moderní výtvarné umění. Máme štěstí, že mi babička dětí k tomu pujčila malý a nedávno rekostruovaný domeček kousek za Prahou, kde se nemusíme bát, že něco zničíme barvou, a zároveň je to v pohodlné vzdálenosti.

Přespávačky obvykle organizujeme jako nějakou hru, takže i tenhle výtvarný tábor měl podobný prvek: malí umělci měli sbírat na kartičky svá umělecká díla, aby jich měli dost a mohli se zúčastnit závěrečné aukce/výstavy umění.

Povídání jsme tedy začali tím, co je to aukce obrazů a jak to na ní vypadá a co všechno musí udělat umělec, aby se na takovou aukci dostal. My jsme se rozhodli si hrát na to, že se snažíme celý týden dostat do akční síně Sotheby´s :) (Tohle jsou obrázky z prezentace, kterou jsem dětem k povídání promítala:)

Povídali jsme si o tom, že nejdřív musí umělec hodně vystavovat, a také o tom, co je to vernisáž, kurátor a jakou hrají v životě umělce roli novináři a média:

…pak jsme mluvili o tom, co to je abstraktní a figurativní a figurální umění:

… a také o tom, co to jsou pojmy jako „tradiční“ a „moderní“.

Přestože to jsou docela komplikované a nejednoznačné koncepty, děti se dokázaly velmi rychle zorientovat a hledaly v obrázcích abstraktní a konkrétní/figurální nebo figurativní prvky.

Povídala jsem jim o svých oblíbených umělcích, americké malířce Zoey Frank, která tvoří na pomezí abstrakce a figurativnosti, o Gerhardu Richterovi, který maluje jak hyperrealisticky, tak špachtlemi :) a také o o akční malbě a o Jacksonu Pollockovi a o tom, jak lil barvu na plátno:

…a pak už byl čas na jejich vlastní tvorbu.

Nejdříve jsme vytvořili společně malé abstraktní kresby, a děti navzájem hádaly, co mohu znamenat a jaké pocity se jimi snaží někdo jiný vyjádřit:

No, a potom jsme se uz vrhli do akční malby :)

Na různá místa jsem zavěsila proděravělé plastové lahve, do nichž jsem dala barvu, která se lila malým otvorem na plátna.

Děti si pak vzaly špachtle (jako Gerhard Richter, u know.), a roztírali jimi barvu, aby vznikl vícevrstvnatý obraz.

Všechny nás to moc bavilo a podle mě vznikly skvělý věci :)

Moc nás to všechny bavilo.

Hezké dny! T_B

Obrázky do prezentace ke stažení (jednotlivé obrázky uložíte pravým klikem):

Share on facebook
Sdílet na Facebooku