O díře z trychtýře a o ilustraci

O díře z trychtýře a o ilustraci

dira_v_trychtyri

Vesmir me nikdy neprestane prekvapovat.

Diky Zlaty stuze, oceneni za detskou literaturu, kterou jsem vyhrala za Vinnetoua, me oslovil Richard Klicnik z nakladatelstvi Argo, abych ilustrovala knizku pro deti. Tahle prace je velka radost a cest. Nejen proto, ze mam trimesicni dvojcata a je krasny, ze budou mit, az trochu povyrostou, knizku, kterou jim – a dalsim detem – budu moct cist. Nejen proto, ze jsem knizky pro deti chtela ilustrovat uz jako hrozne mala holka. A vzdycky jsem si rikala: „Pani, jak muze mit nekdo takhle krasnou praci, ze kresli takovy obrazky do takhle krasnejch knizek, to snad neni pravda, ze ma nekdo takovou praci. To bych taky chtela, kdyz ja ale tak urcite nikdy kreslit umet nebudu.“ :)

Krom toho jde o bajecny, ale fakt skvelou a vtipnou pohadku o dire v trychtyri :) od drzitele oceneni Magnesia Litera, Petra Stancika.

Ten text je tak plnej legracnich obratu a obrazu, ze pracovat na necem takovym je proste cira zabava a radost.

No posudte sami… Zacina:

Byla jednou jedna Díra… Teď si možná myslíš, že díra vlastně vůbec nic není, takže ani nemohla něco být. Jenže některé věci jsou právě proto, že něco nejsou. Třeba ticho je jen, když není nic slyšet. Tma zase, když není nic vidět. A sucho je jedině bez vody…

…a pak pokracuje kouzelne vypraveni plne hratek se slovy a s vyznamy.

Dalsi strasna poklona je, ze jsem byla druhou volbou po Kvete Pacovske, kterou uplne STRASNE MOC zeru a respektuju… .) Proste jedno velky stesti .)

Nicmene dnes jsem si orezala tuzky, abych se do ty prace pustila – a protoze moji komiksovi studenti by se radi dozvedeli neco i o tom, jak se dela ilustrace, rozhodla jsem se pro ne – a pro vas pro vsechny, napsat takovej Toy_Box manual. Snad nekomu z vas k necemu bude.

1.) Brief

Asi budu psat neco, co dobre znate, ale pro me zacina prace na kazde zakazce dukladnym briefingem. To znamena, ze si vezmu poznamkovy blok, a snazim se co nejvic zjistit o praci, kterou mam delat. Snazim se pritom premyslet o nasledujicich vecech: Na zaklade jakych mych drivejsich veci si me klient vybral? Jaka jse cilova skupina, pro kterou budu tvorit? Cim bych ji mohla nejlepe oslovit? Ptam se co nejpodrobneji na vsechny technicke specifikace a protoze vim, jak jsem na tom s pameti, ze vseho si pisu (ano, jsem anarchista – podskupina „sprt“) poznamky.

Nemene dulezitou soucasti uvodni informacni schuzky je domluva o terminu dodani a o cene.

trychtyr01

2.) Storyboard a prvni napady

Stejne tak jako je dulezite pro zacatek prace na zakazce pochopit, co se od vas ocekava, pro praci na samotnych ilustracich je dulezite bezchybne a detailni porozumeni textu. Pro me to znamena si cely text vytisknout a precist ho treba nekolikrat, vnimat jeho dynamiku, tempo a charakter. Text Petra Stancika je hravy, zongluje s lehkosti s ruznymi vyznamy a ozivaji v nem veci ne nepodobne jako v pohadkach Hanse Christiana Andersena. Tak nejak podobne si delam v hlave obrazy a predstavu, jak by se hodilo nejlepe text ilustrovat.

trychtyr03

Kdyz kreslite komiksy, rikam temhle jednoduchym obrazkum, ktere znazornuji co nejjednodussim, a pritom srozumitelnym zpusobem, nahledy nebo storyboard. Podobne postupuji i pri ilustrovani – behem cteni si bez odkladu skicuju jednotlive vizualni napady, abych je zachytila v jejich efemernim, prchavem stavu, v jakem se mi objevuji v hlave na poprve, protoze to se uz nikdy nebude opakovat.

trychtyr04 trychtyr05

3.) Prvni skicy

A pak pokracuju k prvnim skicam. Obvykle je delam tuzkou – jeste predtim, nez se rozmyslim, jakou vytvarnou techniku a styl pozdeji zvolim. V tomhle pripade je – vzhledem k nametu a hlavni hrdince knizky – ve hre opravdova dira, ktera by byla na kazde strance a skrz celou knizku, ale je mozne to vymyslet mozna i trochu jinak.

V teto fazi je dulezite nashromazdit co nejvic ruznych napadu a reseni, z nichz se pak vyberou ta prava a funkcni. Podobne postupuji treba produktovi designeri – na zacatku shromazdi co nejvic ruznych reseni, z nichz pak vybiraji ta funkcni. Kdyz je teda rec o knizce o trychtyrich – jde vlastne o takovy trychtyr .o) V prvni fazi designu vymyslite co nejvic reseni, abyste z nich pak zvolili jen par tech nejsilnejcich, ktere pak porovnavate podle jednotlivych parametru mezi sebou.

Moje skica stranky s galaxii dopadla takhle…

trychtyr06 trychtyr07

No a pak pristalo – asi taky z vesmiru – na mym stole neco hrozne ospalyho a nevinnyho, co potrebovalo hrozne drzet v naruci :) Hele:

trychtyr08

Takze o volbe vytvarne techniky a stylu ilustraci a o jejich finalizaci zase nekdy priste. Hezke leti dny vam preje

Toy_Box

Share on facebook
Sdílet na Facebooku