#3 Draw or Die: Kubismus v progresu

nakreslete

Ahoj, zdravím vás z Českýho Krumlova!

Jsem ráda, že jste se rozhodli zúčastnit se kurzu Draw or Die v tak hojném počtu. Vážím si odhodlání kreslit spolu se mnou každýho jednoho z vás, a hrozně mě těší, že se to budeme učit právě v následujících týdnech a dohromady.

Doufám, že už máte všichni skicák :) Pokud jo, a nestydíte se za něj, klidně mi posílejte nějaký svoje první zápisy a skicy prvních dvou úkolů (tedy prvních 7mi zápisků do skicáku a prvních kreseb, které vám zadám dnes)- ráda bych je zveřejnila ne kvůli nějakýmu hodnocení, ale zejména pro radost a pro inspiraci ostatním na facebookových stránkách D´o´D! a taky tady. Ráda se na ně podívám a řeknu vám, co s nimi dál, míra vašeho zapojení je ale jen a jen na vás. Je to samozřejmě jako s učením čehokoli – čím víc se zapojujete, tím rychleji se posouváte. Pokud chcete konzultaci jen osobní a po mailu, napište mi to pls do předmětu zprávy. Jinak, pokud budete cokoli potřebovat ohledně kurzů/kreslení/konzultací, pište mi prosím výhradně na mail: toybox@toybox.cz, a ne přes Facebook, páč tam se mi stává, že něco opomenu, v mailu to mám hezky srovnaný za sebou :)

A teď už se dostávám k Draw or Die povídání na tento týden. Přátelé, pokud jste se mnou, skicák už máte. Doufejme, že i takový, že se do něj dá kreslit .) a to se právě hned teď vyzkouší, protože vaším úkolem na následující týden bude:

– nakreslit jeden – až 10 obrázků jakékoli kulaté věci.

– nakreslit jeden – až 10 obrázků jakékoli hranaté věci

– nakreslit jeden – až 10 obrázků jakékoli věci válcového tvaru.

Tušíte správně, pomaloučku a polehoučku se spolu připravujeme na zátiší.

Mnohým z vás nemusím připomínat, že to byli kubisté, kdo se snažili vidět celý svět prostřednictvím jednoduchých, geometrických tvarů a jejich otáčení v čase a prostoru. My se tento týden budeme snažit to dělat jako oni, a to prostřednictvím analytického zkoumavého pohledu. Takže prosím vezměte si cokoli, čím se vám dobře kreslí (já kreslím tužkou tvrdosti 2B a 4B, používám plastickou gumu za 7 korun, ale kreslete klidně uhlem, pastelem, pastelkou, perem, propiskou… čímkoli, čím se vám dobře dělá, fantazii se meze nekladou) a nakreslete něco kulatého, něco hranatého a něco, co má tvar válce.

Protože tuším, že někteří z vás se do něčeho takového budou pouštět úplně poprvé, rozhodla jsem se napsat pár – pro mě – základních věcí.

takže: Začínáme kreslit – Jak na to?

– Vyberte si hodinu svýho dne, kdy se pokud možno budete schopni soustředit

– Pokud můžete, udělejte z toho zvyk. Jedna z podstatných věcí pro to, abyste se naučili kreslit je, že se k tomu prostě dokopete. Čím víc hodin strávíte kreslením, tím líp, budete kreslit, je to až takhle tupě jednoduchý, tofužel málo lidí má dost pevnou vůli, aby to vydrželo nějakou dobu a čas, který by dávaly alespoň trochu smysl. Ke zvyku, rutině nepotřebujete žádné volní úsilí, takže pokud se vám podaří zopakovat čas, podmínky ke kreslení, prostě z toho uděláte nějaký zvyk, jste na dobrý cestě.

– Najděte předmět odpovídajícího tvaru a umístěte jej před sebe na stůl

– Nejprve si ho prohlédněte. Podívejte se, odkud na ně dopadá světlo (jestli zezadu, zepředu, z pravého horního rohu… atd.) Jak se na předmětu, který vidíte, projevuje? Představte si předmět jako černobílou fotku, ano, tak se ho teď budeme snažit zobrazit. Kde má nejtmavší místa a kde nejsvětlejší? Zvolte racionálně prostředky, které odpovídají tomu, co chcete zachytit (tj. nesnažte se například z tužky, která takového odstínu není schopná, vymáčknout tu nejčernější černou na světě – určitě víte, co myslím. Respektujte to, s čím zacházíte.)

– Rozhodněte se o umístění předmětu vzhledem k formátu papíru (skicáku) který máte před sebou. To se vám bude báječně hodit, až se dostaneme ke kresbě figury. Nebudou jít totiž čouhat nohy ven z papíru.

– Začněte kreslit. Nesnažte se o „hezký obrázek“, jde nám o studii. To znamená, že kresbou popisujete to, co vidíte. Postupujte pokud možno logicky od podstatného k méně podstatnému. Nejdřív se zabývejte velkými plochami/ tvary. Až pak detaily. Nejdřív popište (myslím nakreslete), jak je objekt umístěn v prostoru. Dívejte se na úhly a tzv. negativní prostor (prostor, který předmět NEZAUJÍMÁ).

– Pokud vám nejdou samotné „čáry“, tj. linky – vezměte si extra papír a cvičte jenom je. Naším společným účelem je stavět na jednoduchých kresebných dovednostech dovednosti složitější a komplexnější. Pokud nenakreslíte rovnou linku, je těžký zkoušet kreslit krabičku, která má takovejch rovnejch linek devět. Pokud vám nejdou vertikální linie, zaměřte se na ně a zkoušejte jenom je, nejlíp se cvičí opakováním izolovanejch, jednotlivejch prvků. Každá, i ta nejsložitější kresba, je jen systém jednoduchých čar a ploch. Mějte to na paměti a soustřeďte se na správný vykonání každý jedný z nich. Nikam nespěchejte, dejte si tolik času, kolik potřebujete. Při kreslení rovných linií, případně kruhu, nezadržujte dech a nezlobte se na sebe, případný nedokonalosti vnímejte jako informaci, krok na cestě a nečiňte z nich součást sebe samých. Pokud cvičíte linie, dýchejte pravidelně a volně, nezadržujte dech. Cvik linií má hodně společného s kaligrafií, a staří čínský mistři učili svý žáky, že mají kaligrafický pero držet tak pevně, aby jim je nikdo v žádném okamžiku nemohl vytrhnout z ruky, a tak citlivě, aby v dlani nerozmáčkli křepelčí vajíčko. To zrovna zkoušet nemusíte .) ale myslím, že jako obraz o pevnosti spojený s lehkostí v držení toho, čím kreslíte, by vám to mělo trochu pomoct.

– Stínování – je v podstatě nanášení různých odstínů vedle sebe od bílého odstínu papíru až po nejtmavší, jakou mít na kresbě chcete (ať už je to černá nebo není). Pro teď nechávám to, jak ho uděláte na vás – modelace kresbou zasluhuje jeden celý příspěvek, zatím ho zkuste dělat „po tvaru“ – tím myslím to, že liniemi nebo plochami popisujete tvar, který má předmět.

– Dělejte rychlý „reality checky“. To znamená kreslete způsobem: podívám se na model -> hned to přenesu na papír, podívám -> kreslím, podívám – > kreslím. Dost pomáhá, když nemáte mezi „modelem“ (- ve vašem případě asi třeba jabkem nebo pomerančem) a papírem nějakej zběsilej úhel nebo vzdálenost. Vaše oči by se měly mezi oběma dvěma prostory přirozeně a rychle pohybovat. Nezáleží na tom, jestli máte skicák na stojanu nebo položenej na stole, jestli máte „model“ před sebou deset nebo třicet centimetrů, jde o to, aby se vám dobře kreslilo. Snažte se maximálně soustředit na pouhej přenos reality, prostě se podívejte, a to, co vidíte, kreslete, a tohle dělejte tisíckrát za sebou, pořád dokola.

– Pokud něco ve vaší kresbě neodpovídá realitě, nebuďte sentimentální a pryč s tím. Smažte to, oprašte, vygumujte a nakreslete to znova. Učitelky za ZUŠce a základce vám lhaly – ve skutečnosti v kresbě jako procesu NEJSOU žádný chyby. Není chybou gumovat, není chybou obtahovat, není chybou čáru hledat. Jediná chyba, kterou můžete udělat je, nechat se otrávit, a nekreslit, takže se nebojte, že něco pokazíte, a když se vám něco nezdá, prostě se s tím rozlučte. Budete mít trilión možností zkusit to znova, a vsadím svoje vegetarian shoes, že na kresbu, která se dneska tváří jako mistr vašeho světa, budou dělat vaše budoucí kresby dlouhej nos. Takže se vším, co neodpovídá na vašem papíře životu, se rozlučte, vezměte gumu a pápá :)

– RTFM – Když vám něco nejde, podívejte se na tutorial. Málo se to ví, ale žijeme v roce, kdy na všechno, najdete návod na internetu. Natož na to, jak kreslit kulatý hranatý a válcový věci. Udělejte domácí úkoly a najděte si nějaký návod, z něhož to pochopíte, nebo vám alespoň trochu k pochopení pomůže. Umění (nebo kresba, chcete-li) se někdy tváří jako záhadná tajemná a nedostupná paní, která určitě potřebuje nějaký osobní oběti a abyste snad nedej tofu prošli strastiplnou cestou shaolinskýho mnicha, než vás pustí k sobě na slovíčko. A přitom, když nemáte tak přehnanej respekt, zjistíte, že to je v podstatě jen taková hiolčina od vedle, se kterou je celkem zábava. Tak netrpte zbytečně. Pomáhejte si, jak můžete a umíte, kreslete klidně podle fotek, kreslete podle návodů z netu, ale hlavně, přemýšlejte a kreslete. Jak jistě – a správně – tušíte, jen pouhým čtením se kreslit nenaučíte, to dá rozum .)

A abyste neřekli, tady jsou nějaký pracovní listy ode mě – jak kreslit kulatý, hranatý a válcový věci.

Draw or DIE! stále vaše, Toy Box

3.1Jak kreslit kulaté věci.

Tyhle listy jsem dávala jako takovej trochu polopatickej návod svejm studentům kresby komiksu, pro naše účely ale stačí bohatě. Jak naznačují kresby dole, kulatý věci se kreslej v podstatě tak, že nakreslíte kolečko, a potom ho vystínujete. Jabko na tom listu je příkladem jak nestínovat „po tvaru“ cibule je na tom líp. Jak věděli kubisti, v podstatě není rozdíl mezi kresbou jablka, cibule nebo ženskýho ňadra, což se snaží naznačit obrázek vespod. Pokud se naučíte dobře kreslit jablka a pomeranče, prsa vám půjdou jedna báseň, to vám slibuju .) A koho zajímá stavba kolena, když umíte dobře nakreslit prsa, žeano .)

Kurz_komiksu_PL01

 

3.2. Jak kreslit hranaté věci a válce

Pokud se na věc válcovitého tvaru nedíváte z výrazného nadhledu nebo podhledu (to jest nestojíte zrovna u Temelína:) nebo nekreslíte šišatě uřízlý polínko, horní a spodní linie se na válcovitých věcech kamarádí, ba co víc, zrcadlí se jedna v druhé. Mají obvykle stejný sklon i průběh. Hranaté věci jsou – stejně tak jako jsou věci válcovitého tvaru vepsány imaginárnímu válci – vepsány určitému kubusu. Někdy pomáhá, když si tam válec a tu kostku naznačíte.

Kurz_komiksu_PL02

No, a tady už to, o čem jsem mluvila nahoře – většina předmětů se skládá z geometrických tvarů, které je potřeba popsat, analyzovat kresbou. Přeju vám, ať se vám to co nejlíp daří a pošlete mi určitě svý výsledky. Budu se na ně těšit! Toy Box

 

 

Kurz_komiksu_PL03 Kurz_komiksu_PL04

19/04/2015